راهنمای انتخاب فیلامنت ایسان برای انواع پرینتر سه بعدی

شرکت ایسان در سال 2002 در قالب یک مجموعه High-Tech enterprise برای تولید جدیدترین مواد مصرفی پرینتر سه بعدی فعالیت خود را شروع کرد و امروز تبدیل به یکی از 10 شرکت برتر Biodegradable enterprise در چین شده است. در سال 2016 نام این شرکت در لیست جدید OTC Market در چین قرار داده شد. برند ایسان همیشه در زمینه تولید جدیدترین مواد مصرفی مانند رزین UV و فیلامنت متناسب با نوع نیاز صنایع مختلف پیشقدم بوده است. در حال حاضر تولیدات این شرکت در صنایع مختلفی مانند صنایع پزشکی و جراحی, واحد های تحقیق و توسعه بیولوژیکی و صنعتی, بخش های آموزشی و دانشگاهی, صنایع تولیدی و مهندسی استفاده می شود. مهمترین ویژگی انواع فیلامنت و رزین های برند ایسان تطابق با انواع پرینتر های سه بعدی FDM و پرینتر های سه بعدی رزینی SLA نسل قدیم و جدید می باشد. 

در این مقاله قصد داریم شرح مختصری از محصولات تولیدی این شرکت مانند انواع فیلامنت های PLA, ABS, TPU و سبک وزن و ... داشته باشیم و در ادامه به کاربرد های رزین های تولیدی این شرکت می پردازیم و جدول راهنمای انتخاب در آخر این مقاله قرار داده شده است. گروه صنعتی آذرین بعنوان نماینده رسمی این شرکت تلاش کرده است تا انواع مواد کاربردی ایسان را متناسب با نیاز صنعتگران, واحد های آموزشی و صنایع مختلف تامین نماید. جهت مشاهده انواع محصولات ایسان به وبسایت Azarin3D.com مراجعه نمایید.

 

ابتدا با معرفی خانواده فیلامنت های شرکت ایسان می کنیم. در حاضر انواع فیلامنت ها در 5 گروه فیلامنت نمونه سازی استاندارد, فیلامنت Aesthetic, مواد مهندسی, فیلامنت های خاص و کاربردی صنعتی می باشد. در گروه General Material مواد PLA, PLA+ , PLA+Refilament, PETG, PETG Refilament, ABS, ABS+, ABS Odorless, eABS MAX, eTPU-95A, eMAte می باشد که به تفکیک تفاوت های و مشخصات چاپ فیلامنت ها رو بررسی خواهیم کرد. 

eSUN Filament

در گروه فیلامنت های براق و رنگی Aesthetic در حدود 10 مدل فیلامنت با نام های ePLA-Gloss, ePLA-Matte, Luminous PLA, Luminous PLA Rainbow, eStars-PLA, esilk-PLA, eSilk-Rainbow, eTwinkling داریم. در گروه فیلامنت های مهندسی 11 مدل فیلامنت شرکت ایسان ارائه داده است. فیلامنت ePLA-ST, eLastic, eFlex, ePA, ePA12, ePA-cf, ePA-GF, ePA-cf, ePAHT-cg, ePC (polycarbonate) , eASA در این گروه قرار دارد. فیلامنت خاص شرکت ایسان ePEEK Pro نام دارد که از مقاومت حرارتی و ضربه ای بسیار بالایی برخوردار است و دمای Distortion آن تا 205 درجه سانتیگراد می باشد. 

در گروه فیلامنت های تخصصی-کاربردی برند eSUN می توان به مدل های PVA, PVA+, HIPS, ePLA-LW, e4D-1 , eClean اشاره کرد. در ادامه به تعریف هر کدام از فیلامنت ها و مقایسه مشخصات مکانیکی آن می پردازیم. با مراجعه به بخش فیلامنت در وبسایت Azarin3D.com می توانید هر محصول را به صورت جداگانه بررسی نمایید. 

فیلامنت PLA+ ایسان

تفاوت فیلامنت PLA و PLA+ برند eSUN

فیلامنت PLA پلاس ایسان با حفظ خواص مهم فیلامنت PLA معمولی خود ویژگی های منحصر به فردی را به خواص مکانیکی و کیفیت سطح چاپ اضافه کرده است. میزان کشیدگی در فیلامنت PLA+ نسبت به مدل ساده 20 درصد می باشد و در نتیجه elongation break تقریبا برابر با فیلامنت سخت ABS می باشد در حالیکه در فیلامنت معمولی PLA این عدد 11.8 درصد می باشد. فاکتور بعدی که در حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است مقاومت در برابر ضربه است که از عدد 5.4 به 9 kj/m2 تغییر کرده است. حال یک فیلامنت با خواص PLA و استحکام نزدیک به ABS را داریم. این مهم نشان می دهد می توان قطعاتی را با قدرت چسبندگی بالای لایه ها و استحکام بیشتر چاپ کرد. 

فیلامنت PLA+ ایسان

از دیگر ویژگی های ذاتی فیلامنت PLA+ می توان به دقت بالا, عدک شکلگیری حباب, عدم ایجاد پلیسه و اموجاج و حفظ دقت ابعادی بالا عنوان کرد. با این مدل می توانید عملیات مکانیکی مانند سوراخکاری بدون ایجاد ترک و خوردگی انجام داد. این محصول دارای تاییدیه FDA امریکا می باشد. 

فیلامنت PLA+ ایسان

انواع فیلامنت e-PLA ایسان

فیلامنت e-PLA Matte چیست؟

یک فیلامنت مقرون به صرفه از خانواده PLA با خواص نزدیک به ABS می باشد  و استحکام و سختی PC را به ارث برده است. عدم ایجاد اموجاج و تابیدگی با کمترین میزان شرینگ از ویژگی های ذاتی این نوع از فیلامنت های پرینتر سه بعدی می باشد. جدایش راحت از ساپورت, سطح صاف و با کیفیت و عدم ایجاد گاز و بو در حین چاپ از دیگر محاسن این فیلامنت می باشد. اما تفاوت اصلی e-PLA با سایر فیلامنت های هم خانواده PLA در سه فاکتور دیگر می باشد!

فیلامنت ePLA-MAtte ایسان

مدل e-PLA گروه فیلامنت های PLA یکی از جدیدترین محصولات شرکت ایسان می باشد. تفاوت عمده سری ePLA با مدل های PLA و PLA+ در تراکم پایین لایه, رنگ مات سطح و پرداخت آسان می باشد. سطح مات بعد چاپ تاثیر بسزایی در نشان دادن بهتر جزییات و ظرافت نمونه سه بعدی دارد. اما مهمترین تفاوت Filament ePLA کاهش 21 درصدی مصرف مواد به خاطر کاهش چگالی وزنی می باشد. یعنی اگر از یک مدل سه بعدی با رول فیلامنت PLA می توانستید 100 عدد چاپ کنید حالا می توانید با رول filament PLA تعداد بیشتر از 120 عدد تولید کنید که به نوعی می توان از این فیلامنت بعنوان یک مدل اقتصادی و به صرفه یاد کرد. در پایان باید به ویژگی های مانند جداسازی راحت از ساپورت و استحکام بالاتر از PLA اشاره کرد. 

فیلامنت e-PLA Gloss چیست؟

فیلامنت پرینتر سه بعدی FDM مدل براق PLA از نظر مشخصات مکانیکی و چاپی همانند فیلامنت ePLA Matte می باشد که در ابتدا توضیح داده شد. تنها تفاوت عمده همان سطح براق و صیقلی سطح بعد چاپ می باشد که علاقه مندان خاص خود را دارد. یک مدل خاص برای چاپ انواع نمونه های سه بعدی و تزئینی می باشد که در مقایسه با فیلامنت های PLA استحکام و دوام بیشتری دارد. تراکم این فیلامنت 1.26 g/cm3 و استحکام کششی 64.2 MPA دارد و دمای متوسط اکسترودر باید بین 190 تا 230 درجه سانتیگراد باشد. 

فیلامنت ePLA-gloss ایسان

 

فیلامنت eSilk-PLA چیست؟

این مدل فیلامنت دارای سطحی براق و با درخشندگی ابریشمی می باشد و سطح بیرونی قطعات بسیار صاف و بدون لایه های چاپی می باشد. اگر به دنبال فیلامنت PLA براق با تنوع رنگ فانتزی تر از PLA-Gloss هستید می توانید از این مدل استفاده نمایید. این مدل برای ساخت قطعات تزئینی, دکوری و اسباب بازی بسیار مناسب است. 

فیلامنت eSilk-PLA ایسان

از نظر مشخصات فنی خیلی شبیه به PLA-Gloss هست و از نظر رنگ و ظاهر از PLA+ و ePLA-Matte براق تر و صیقلی تر می باشد. از دیگر ویژگی های این مدل فیلامنت پرینتر سه بعدی می توان به استحکام بالاتر, امکان خم بیشتر و جداسازی راحتتر از ساپورت اشاره کرد. سرعت چاپ با انواع پرینتر سه بعدی FDM در مقایسه با فیلامنت ABS, PC و PA بالاتر می باشد. مهمترین دلیل عرضه مدل eSilk-PLA توسط شرکت ایسان تنوع رنگ بسیار بالا رنگ های جذاب دکوراتیو می باشد. تراکم فیلامنت 1.21 و استحکام کششی 52 است. دمای اکسترودر پرینتر سه بعدی 190-230 درجه سانتیگراد و دمای هیت بد بین 50-60 درجه می باشد. 

فیلامنت eSilk-PLA ایسان

فیلامنت eTwinkling ایسان چیست؟

همان فیلامنت PLA+ با دانه های براق و درخشان با دقت بالا و شرینک فوق العاده کم!

فیلامنت eTwinklling ایسان

سطح کار از دانه های ریز براق پر می شود که جلوه خاص و متفاوتی را به قطعه سه بعدی می دهد. جالب است بدانید قطر فیلامنت همانند سایر فیلامنت های PLA متوسط 1.75 میلیمتر با تلرانس 0.03 میلیمتر می باشد و قابلیت استفاده در تمام پرینتر های سه بعدی FDM را دارد. مدل eTwinkling دارای استحکام خوب بدون اموجاج و ترک خوردگی می باشد و از تنوع رنگ بالایی برخوردار است که با مراجعه به وبسایت آذرین در بخش فیلامنت می توانید رنگ دلخواه خود را انتخاب نمایید. تراکم فیلامنت براق eTwinkling متوسط 1.41 g/cm3 با استحکام کششی 58 MPa می باشد. دمای اکسترودر متوسط بین 200 تا 230 درجه سانتیگراد و دمای هیت بد پرینتر سه بعدی بین 45 تا 60 درجه سانتیگراد است. 

فیلامنت eTwinklling ایسان

 

فیلامنت های متفاوت گروه Aesthetic Material شرکت ایسان شامل فیلامنت ePLA-Gloss, ePLA-Matte, Luminous PLA, eSilk-PLA, eTwinkling, eMarble, Wood و eStars-PLA می باشد. کلیه این نوع از فیلامنت ها دارای سطحی براق و درخشان هستند که در بعضی مدل ها طرح های خاصی رو سطح قطعه شکل می گیرد و مناسب برای نمونه های سه بعدی, ماکت و لوازم دکوری و تزئینی می باشد. لازم به ذکر است همانند فیلامنت PLA برای انواع پرینتر سه بعدی FDM سایز کوچک و بزرگ مناسب است.

فیلامنت های مهندسی ایسان را بهتر بشناسیم؟

در این گروه فیلامنت های ePLA-ST, eLASTIC, eFLEX, ePA, ePA12, ePA-CF, ePA-GF, ePA12-CF, ePAHT-CF, ePC, eASA قرار دارند که در خواصی مانند استحکام, مقاومت حرارتی و میزان ارتجاعی بودن مواد متفاوت هستند.

فیلامنت ePLA-ST چیست؟

فیلامنت های Matte و Gloss سری ePLA خواصی مانند PC و ABS داشتند حالا می خواهیم به شما فیلامنت PLA معرفی کنیم که خواصی نزدیک به PETG دارد. فیلامنت ePLA-ST دارای مقاومت ضربه ای فوق العاده بالا و استحکام کششی زیاد می باشد که دقت ابعادی چاپ فیلامنت PLA را به خوبی حفظ می کند و در مقایسه با فرآیند چاپ PETG بسیار ساده و راحت می باشد. از این نوع فیلامنت می توانید برای ساخت انواع قطعات مهندسی, مکانیکی و الکترونیکی استفاده نمایید. این مدل سه مثلث استحکام یعنی impact resistance, toughness و bending resistance را در بالاترین سطح ممکن در نوع PLA دارد. 

فیلامنت PLA-ST

درصد کشیدگی این مدل در مقایسه با مدل های PLA در حدود 90 درصد می باشد که در این مقایسه فیلامنت PETG در حدود 83 درصد است. پارامتر بعدی میزان خمیدگی و استحکام تابیدگی می باشد که در مقایسه با فیلامنت معمولی پرینتر سه بعدی بسیار بالا می باشد و امکان خم قطعه بدون ایجاد شکست دارد. پارامتر آخر خاصیت چکش خواری یا همان استحکام ضربه است که در مقایسه با فیلامنت PLA در حدود 7 برابر بیشتر است. با این مدل استحکام بالا و دقت چاپ بینظیر را باهم می توانید داشته باشید!

فیلامنت PLA-ST

فیلامنت ePA چیست؟

فیلامنتی متشکل از پلیمر نایلون با گرید 6/66 که در مقابل سایش استقامت بسیار بالایی دارد و مناسب برای ساخت مکانیزم های حرارتی مانند چرخدنده می باشد. سختی بالا و مقاومت در برابر ضربه از سایر مختصه های این فیلامنت می باشد. ضریب کشیدگی فیلامنت PA در حدود 175 درصد با شرینک بسیار کم است. یکی از فیلامنت های مناسب برای ساخت قطعات با دوام و سخت که در مقاومت شکنندگی بالا دارد فیلامنت ePA شرکت ایسان است. 

ePA Filament

تراکم فیلامنت PA متوسط 1.12 g/cm3 با مقاومت دمایی 50 درجه سانتیگراد می باشد. استحکام کششی نایلون 52.45 MPa و ضریب دوام آن 10/10 است. جهت پرینت سه بعدی دمای نازل اکسترودر باید بین 260 تا 290 درجه سانتیگراد باشد و دمای صفحه حرارتی بین 70 تا 90 درجه است. این فیلامنت دارای تاییدیه REACH, ROH است. از این فیلامنت می توان در صنایع خودرو, ماشین سازی, برق و الکترونیک, هواوفضا و قطعات مصرفی استفاده کرد. 

فیلامنت ePA-12 چیست؟

فیلامنت نایلون ePA-12 با گرید نایلون 12 یک فیلامنت ضد رطوبت است که دارای مقاومت حرارتی بالایی می باشد. همانند فیلامنت PA دارای استحکام و سختی بالا می باشد و می توان در قطعات مکانیکی و مکانیزم های حرکتی استفاده کرد. در مقایسه با فیلامنت PA ضریب کشیدگی 165 درصد دارد و مقاومت حرارتی بالاتری دارد. 

ePA eSUN Filament

تراکم فیلامنت 12-PA متوسط 1.012 g/cm3 با مقاومت دمایی 100 درجه سانتیگراد می باشد. استحکام کششی نایلون 50.81 MPA و ضریب دوام آن 10/10 است. جهت پرینت سه بعدی دمای نازل اکسترودر باید بین 260 تا 290 درجه سانتیگراد باشد و دمای صفحه حرارتی بین 70 تا 90 درجه است. این فیلامنت دارای تاییدیه REACH, ROH است. از این فیلامنت می توان در صنایع خودرو, ماشین سازی, برق و الکترونیک, هواوفضا و قطعات مصرفی استفاده کرد. 

جدول مقایسه فیلامنت ePA و ePA-12

ePA ePA12 Parameters
1.12 1.012 Density(g/cm3)
50 100 Heat Distortion Temp(℃,0.45MPa)
12.3(230℃/2.16kg) 55.64(270℃/2.16kg) Melt Flow Index(g/10min)
52.45 50.81 Tensile Strength(MPa)
175.32 165.41 Elongation at Break(%)
58 47.27 Flexural Strength(MPa)
1370 659.49 Flexural Modulus(MPa)
18.4 10.14 IZOD Impact Strength(kJ/㎡)
10/10 10/10 Durability
8/10 8/10 Printability
260 – 290℃ 260 – 290℃ Extruder Temperature(℃)
 70 – 90°C  70 – 90°C Bed temperature(℃)

High toughness

High impact resistance

Excellent printability

Self-lubricating wear-resisting
 

Low moisture absorption

Heat resistance

High toughness

High dimensional stability

High impact resistance

Abrasion resistance
 
 
Advantages

 

فیلامنت e-ASA ایسان چه نوع فیلامنتی است؟

مشخصات مکانیکی فیلامنت ASA ایسان همانند فیلامنت ABS است با این تفاوت که فیلامنت ASA در مقابل رطوبت, نور فرابنفش و شرایط محیطی فضای باز مقاومت بیشتری دارد و مناسبترین فیلامنت برای استفاده در فضاب بیرون است. همانند فیلامنت ABS دارای مقاومت کششی, مقاومت ضربه و سختی بالا دارد. از این فیلامنت می توان در صنایع ساختمان سازی, مجسمه سازی, خودرو و صنایع برقی استفاده کرد. یک فیلامنت با دوام برای ساخت گلدان در فضای باز!

eASA eSUN Filament

مزیت رقابتی فیلامنت ASA شرکت ایسان در مقایسه با سایر فیلامنت های مشابه چاپ آسان و مطمئن با انواع پرینتر سه بعدی اکسترودری می باشد به گونه ای که خطای چاپ و تلرانس ابعادی به کمترین میزان خود می رسد. دمای اکسترودر برای چاپ باید در محدوده 240 تا 270 و صفحه کار بین 90 تا 110 درجه سانتیگراد باشد. سرعت استاندارد برای پرینت متوسط بین 40 تا 100 میلیمتر بر ثانیه است. 

esun filament

مجموعه آذرین بعنوان نماینده رسمی شرکت ایسان طیف وسیعی از فیلامنت های رنگی و تخصصی را در ایران ارائه می دهد با مراجعه به بخش فیلامنت در وبسایت Azarin3D.com می توانید فیلامنت مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همچنین رزین های تخصصی ایسان مانند رزین ریختگری دندانسازی و جواهرسازی, انواع رزین PLA و رزین ABS نیز برای تکنولوژی چاپ استریولیتوگرافی موجود است.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.