راهنمای رزین های رزیون کد TH72 ,FX60, TH50

 در این مقاله قصد داریم سه مدل جدید رزین مدلسازی دقیق شرکت رزیون را به کاربران پرینتر رزینی معرفی کنیم و تفاوت ها و مشخصات فنی همراه با تنظیمات چاپ را خدمت علاقمندان حوزه چاپ سه بعدی تقدیم کنیم. جدیدترین رزین های uv شرکت رزیون مدل TH50,TH72 ,FX60 می باشد که از لحاظ دقت,استحکام و کیفیت سطح منحصر به فرد میباشد.

RESION

 


سه رزین TH50,TH72,FX60  جدیدترین  مدل های تولیدی رزیون برای کاربدهای خاص و صنعتی استفاده میشود که قابلیت اختلاط با رزین سخت M58 و رزین F69و F80 را نیز دارد.شما میتوانید جهت راهنمایی و مشاوره با واحد فنی مجموعه آذرین تک تماس حاصل نمایید.

رزیون ابتدا مدل TH50 را با هدف افزایش استحکام همانند نایلون تولید کرد. این مدل برای پرینت قطعات صنعتی بزرگ سایز و صنعتی یسیار مناسب است . سپس مدل TH72 را روانه بازار کرد تا استحکام و سختی بهتری در تولید قطعات نازک و کوچک ایجاد شود برخلاف TH50 که رنگ آبی شفاف دارد رزین TH72 رنگ خاکستری تیره است تا کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون داشته باشد. 

تنظیمات چاپ و نوع ساپورت گذاری در رزین TH50 و TH72 متفاوت است و بهتر است با واحد پشتیبانی آذرین هماهنگی های لازم را انجام دهید.

 شرکت رزیون بعد از تولید موفقیت آمیز رزین های لاستیکی سری F با درصد ارتجاعی بالا اقدام به عرضه رزین FX60کرده است حالا رزینی دارید که از لاستیک نرم تر و از سیلیکون سخت تر است و استحکام بالایی دارد. در مقایسه با سایر رزین های لاستیکی چاپ ساده تر و راحتری دارد. اگر به دنبال انتخاب جنس TPU در پرینتر سه بعدی رزینی هستید حتما FX60 را امتحان نمایید. 


 

  • رزین TH50  سخت آبی شفاف
  • رزین TH72 خاکستری با ماندگاری بالا
  • رین FX60 منعطف لاستیکی مشکی 

 

 

رزین سخت آبی شفاف TH50 

 

 

TH50

 

رزین TH50 یک رزین نایلون مانند با کشیدگی عالی در هنگام شکست و استحکام ضربه است. ظاهر آبی شفاف آن، مشاهده فضای داخلی قسمت چاپ شده را آسان می کند.رزین TH50 یک انتخاب ایده آل برای چاپ قطعات صنعتی و فیگور است. استفاده از آن آسان است و برای کار آموزان عالی است.

 

نکات مهم برای رزین TH50

  • ارتفاع لایه توصیه شده 0.075 میلی متر  میباشد.
  • قطعه چاپ شده را در آب یا محیط مرطوب قرار ندهید.
  • پخت بیش از حد یا دمای پایین باعث شکننده شدن چاپ می شود. بلافاصله پس از پخت به چاپ ها نیروی زیادی وارد نکنید، چندین ساعت طول می کشد تا قطعات به خواص مکانیکی که باید داشته باشند برسد.
  • اگر نیازی به استفاده از رزین در مدت 1 روز ندارید، لطفاً آن را در یک ظرف تمیز و دارای محافظ نور بریزید و درب آن را محکم ببندید.
  • برای جلوگیری از آلودگی رزین جدید، مایع رزین چاپ شده را با رزین استفاده نشده مخلوط نکنید.

 

ویژگی

خاصیت نایلونی : رزین TH50 دارای  47٪ کشیدگی و استحکام در هنگام ضربه است که عدد قابل توجهی نسبت به مخلوط رزین معمولی و انعطاف پذریر برای استحکام میباشد . قطعات چاپ شده سخت هستند اما نرم نیستند، سخت هستند اما شکننده نیستندهمچنین می توانند ماشین کاری شوند و دارای استحکام مکانیکی نزدیک به نایلون 6 هستند.

چاپ سریع: برای افزایش سرعت چاپ نیاز است تعداد لایه ها کاهش پیدا کند برای این منظور در نرم افزار واسط پرینتر رزینی ضخامت لایه (دقت چاپ) تا 75 میکرون معادل 0/075میلیمتر افزایش می یابد. با این تغییرات زمان چاپ پرینتر رزینی کاهش پیدا میکند. 

مناسب برای کارآموزان: فرمول رزین TH50 بهینه شده است به طوری که لایه زیرین چاپ به طور محکم به پلتفرم بچسبد. از آنجایی که محدوده زمانی نوردهی مجاز زیاد است و میزان تحمل خطا بالا است میزان موفقیت چاپتفزایش می یابد. 

دید داخلی :  بارنگ آبی شفاف به راحتی می توان ساختار داخلی قطعه را مشاهده کرد و اگر در حین استفاده آسیبی به داخل آن وارد شود، کاربر متوجه آن خواهد شد. 

طیف گسترده ای از کاربرد:مناسب برای اکثر چاپگرهای رزین سه بعدی LCD و DLP موجود در بازار.

 

 

  روش داده ها
میزان سختی ASTM: D2240-05 80-82D
HDT (0.455MPa) ASTM: D648-18 55℃
استحکام کششی ASTM: D638-14 44MPa
استحکام خمشی ASTM: D790-10 60.8MPa
مدول خمشی ASTM: D790-10 1.5GPa
ضریب شکست ASTM: D638-14 47%
ویسکوزیته (25 ℃) ASTM: D4212-10 678mpa.s

 

 

 

 

 

رزین TH72 خاکستری با ماندگاری بالا

 

TH72

TH72 یک رزین سخت با ماندگاری بالا است،بنابراین از مقاومت بالایی برخوردار است  و در حمل و نقل طولانی مدت به راحتی آسیب نمی بیند. رزین th72 یک رزین ایده آل برای چاپ مو، شنل، شمشیر و غیره و همچنین فیگورها و مدل های ثابت با فضای داخلی توخالی است، همچنین می تواندسختی رزین های دیگر را افزایش دهد. 

ویژگی های رزین TH72 رزیون

مدل های چاپ شده به راحتی آسیب نمی بینند

  • مدل های چاپ شده با TH72 می توانند در برابر ضربه های تصادفی مقاومت کنند و در حمل و نقل طولانی مدت به راحتی آسیب نمی بینند.قطعات چاپ شده با ضخامت دیوار کمتر از 3 میلی متر را به میزان قابل توجهی میتوانید خم یا حتی تا کنید. برای چاپ فیگورهای بادوام ایده آل است.

       چاپ های TH72 به مرور زمان شکننده نمی شوند. پس از مدت طولانی آزمایش محیط در فضای باز در تابستان نیمه گرمسیری (ده ها             روزآفتابی و هوای بارانی) و خشک شدن 8 ساعته در دمای بالا در ℃50-60 ، چاپ ها همچنان چقرمگی و استحکام را حفظ می کنندو           همچنین مقاومت  ان ها در برابر آب و هوا خوب است.

چاپ های توخالی ترک نمی خورد

مدل توخالی اغلب به آرامی ترک می‌خورد زیرا داخل آن را نمی‌توان به‌طور کامل تمیز کرد ولی مدل های چاپ شده با TH72 ترک نمیخورند و مقاوم هستند. 

جذب آب آن  بسیار کم است

جذب آب رزین TH72 در مدت زمان 48 ساعت حدودا  0.6 درصد است که باعث می شود قطعات چاپ شده به دلیل رطوبت زیاد هوا نرم نشوند و به دلیل جذب رطوبت طولانی مدت ترک نخورند.

 

به عنوان یک عامل افزایش سختی  برای سایر رزین ها کاربرد دارد

هنگامی که نسبت TH72 در رزین مخلوط 40٪ باشد، چقرمگی رزین به طور قابل توجهی بهبود یافته و استحکام آن زیاد میشود . 

 

تمیز کردن و پس از پخت

  • برای تمیز کردن  میتوانید از دستگاه تمیز کننده مخصوص چاپ اولتراسونیک یا چاپ سه بعدی با استفاده ازاتانول (غلظت 95 درصد) یا I استفاده کنید.
  • زمان تمیز کردن: ≤5 دقیقه خواهد بود .
  • بهتر است از  هوای فشرده برای خشک کردن مدل های چاپ شده پس از تمیز کردن استفاده کنید.

 پس از پختن اگر از دستگاه پخت با توان 40 وات استفاده می کنید، زمان وصیه شده  حدود  10 تا 30 دقیقه است (زمان پس از پخت را با توجه به قدرت دستگاه تنظیم کنید.)

 

TH72

  روش داده ها
میزان سختی ASTM: D2240-05 74-78D
استحکام کششی ASTM: D638-14 23MPa
ضریب شکست ASTM: D638-14 25.4%
کشیدگی در عملکرد ASTM: D638-14 9.6%
جذب آب ( 48 ساعت ) ASTM: D570 0.6%
ویسکوزیته (30 ℃) ASTM: D4212-10 618mpa.s

 

توجه:

برای برخی از انواع پرینترهای سه بعدی، سطح قطعات رزین TH72 چاپ شده دارای بافت ابریشمی است و چاپ ها پس از تمیز کردن کمی چسبناک می شوند. و چاپ های رزین پس از عمل آوری شکننده خواهند بود. توصیه میشود که به آن نیرو وارد نکنید تا بعد از چاپ ریسک شکستن قطعه از بین برود. 

 

چاپ

تنظیم پشتیبانی

هنگام چاپ با رزین TH72 توصیه می شود:

الف) ساپورت گذاری بیشتر انجام شود.

ب) هرچه تکیه گاه ها بالاتر باشد، قطر میانی بزرگتر است.

ج) هر چه مدل سنگین تر باشد تکیه گاه ها ضخیم تر است.

موارد زیر تنظیمات پشتیبانی رزین TH72 است که توسط RESIONE توصیه شده است، که می تواند برای مدل های معمولی پس از وارد کردن تنظیمات پشتیبانی با استفاده از Chituboxslicer مطابق شکل زیر استفاده شود.

 

TH72


 

رزین FX60 منعطف لاستیکی مشکی 

 

FX60

 

رزین منعطف مشکی FX60همانند جنس TPU منعطف و مستحکم میباشد. از ویژگی های بارز این مدل شرکت رزیون حفظ میزان انعطاف پذیری در دماهای پایین می باشد. به دلیل ویسکوزیته مناسب از سیالیت خوبی برخوردار است در نتیجه چاپ آسان و راحتی با انواع پرینتر سه بعدی دارد.

 

مشابه TPU یا لاستیک :FX60 دارای سختی 60A است، چاپ  آن نرم تر از لاستیک اما سخت تر از سیلیکون است. رزین FX60 دارای کشیدگی بالا در هنگام شکست و انعطاف پذیری خوبی است و می تواند به طور مکرر کشیده، فشرده و خم شود. خواص مکانیکی آن مشابه TPU و لاستیک است.

سیالیت خوب :ویسکوزیته کم مایع باعث می شود که رزین سریعتر جریان یابد و زمان انتظار قبل از هر نوردهی کاهش یابد و در نتیجه سرعت چاپ افزایش یابد. در عین حال، مایعات با سیالیت خوب کمتر در شکاف ها جمع می شوند، که باعث می شود جزئیات چاپ واضح تر شود و چاپ ها راحت تر تمیز شوند.

مقاومت در دمای پایین:چاپ های FX60 مانند رزین های دیگر حتی در زمستان سرد سخت و شکننده نمی شوندو همچنان درجه خاصی از انعطاف پذیری و انعطاف پذیری را حفظ می کنند.

 

نرخ  بالای موفقیت چاپ:  خواص نرم و غلظت کم رنگ بهقطعه در حال چاپ  اجازه می دهد تا محکم به صفحه ساخت بچسبد ار انجایی که FX60 دارای میزان تحمل خطای زمان نوردهی بالایی است باعث بهبود  موفقیت چاپ میشود. 

 

 

  روش  داده ها
میزان سختی ASTM: D2240-05 58-62A
مقاومت ASMT: D624-98 12.75KN/m
استحکام کششی ASTM: D412-06 5.2MPa
مدول الاستیک ASTM: D412-06 2.3MPa
ضریب شکست ASTM: D412-06 142%
ویسکوزیته (25 ℃) ASTM: D4212-10 568mpa.s

 

چاپ

مدل های چاپ شده  رزین نرم FX60 به راحتی در هنگام جدا شدن از فیلم FEP در حین چاپ  کشیده می شوند و تغییر شکل می دهند

برای بهبود موفقیت به چند نکته توجه کنید:

  • مکان مدل: لطفا مدل را در وسط صفحه ساخت قرار ندهید. زیرارزین سری F39/F39T/F69/F80 رزین نرم با ویسکوزیته بالا می باشد. مدل باید در یک زاویه خاص برای جلوگیری از مکنده خلاء قرار گیرد.
  • تنظیمات پشتیبانی: لطفاً از پشتیبانی سنگین و عظیم (تراکم: 80-95٪)، عمودی استفاده کنید.
  • تکیه گاه ها (زاویه: 0 درجه):تکیه گاه های وسط مدل نیز باید ضخیم باشند. (شکل 3).

 

 

FX60

 

FX60

 

از تنظیمات استاندارد رزین برنددستگاه پرینت سه بعدی  که با موفقیت چاپ کرده اید به عنوان " تنظیمات استاندارد " (25 - ۳۰ درجه سانتی‌گراد) استفاده کنید, در غیر این صورت از تنظیمات استاندارد پیش‌فرض رزین چاپگر (یا slicer) به عنوان تنظیمات استاندارد استفاده کنید.سپس از روش زیر برای تنظیم تنظیمات رزین منعطف براساس تنظیمات استاندارد استفاده کنید.

 

با توجه به "تنظیمات استاندارد"

 

 

استاندارد تنظیمات

تنظیمات FX60
ارتفاع لایه (میلی متر) 50 50
زمان(های) نوردهی پایین A 1*A
زمان(های) نوردهی بالا B 1.2*B
تأخیر خاموش شدن نور (ها) D D+1
فاصله بالابر پایین (میلی متر) E E+1
فاصله بلند کردن (میلی متر) F F+1
سرعت بالابر پایین(mm/min) G 60-120
سرعت بلند کردن (mm/min) H 60-120
سرعت جمع شدن (mm/min) I 60-120

 

توجه داشته باشید:

هنگامی که دمای اتاق در حین چاپ 18-24 درجه سانتیگراد است، تنظیمات را به صورت زیر تغییر دهید:

  • زمان نوردهی پایین: (تنظیمات FX60)+15%
  • زمان نوردهی معمولی: (تنظیمات FX60)+15%
  • زمان تاخیر نور خاموش:(تنظیمات FX60) +15%

توصیه می شود در صورت عدم موفقیت چاپ، رزین را گرم کنید. (دمای گرمایش℃ 80-60  است ، زمان گرمایش 10 دقیقه است)

تمیز کردن و پس از پخت

  •  می توانید از دستگاه تمیز کننده مخصوص چاپ اولتراسونیک یا چاپ سه بعدی ازاتانول (غلظت 95 درصد) یا IPAاستفاده کنید.
  • زمان تمیز کردن: ≤3 دقیقه توصیه میشود.
  • بهتر است از هوای فشرده برای خشک کردن چاپ ها پس از تمیز کردن استفاده کنید. اگر کمی احساس چسبندگی دست وجود داشته باشد یک پدیده طبیعی است.
  • زمان استفاده از دستگاه پخت: اگر از دستگاه پخت  با توان 40 وات استفاده می کنید، زمان پیشنهادی ماحدود 10-20 دقیقه است (زمان پس از پخت را با توجه به قدرت دستگاه  تنظیم کنید)

 

FX60

توجه:

  • زمان پخت بیش از حد باعث می شود که چاپ رزین به راحتی تاب خورده، سخت و شکننده شود.
  • قطعات رزین پس از پخت شکننده خواهند بود. توصیه میشود که به آن نیرو وارد نکنید.
  • مایع رزین مورد نیاز را هنگام چاپ اضافه کنید. برای جلوگیری از جذب رطوبت رزین، لطفا فیلتر کنید ورزین باقیمانده را در اسرع وقت در یک ظرف ضد نور جدید بریزید تا آب بندی شود.

نگهداری پس از چاپ

چاپ های رزین FX60 می توانند عملکرد طبیعی خود را در دمای 25-35 درجه سانتیگراد حفظ کنند و سخت و شکننده می شوند

در دمای محیط پایین مانند پلاستیک های سنتی قطعات چاپ شده رزین  FX60 می توانند انعطاف پذیری خوبی را در دمای پایین حفظ کنند، اما سخت تر از دمای معمولی احساس می شوند.

برای اینکه قطعات چاپ شده با  رزینFX60برای مدت طولانی انعطاف پذیری خوبی داشته باشندتوصیه می شودکه قطعات  را در کیسه های بدون نفوذ رطوبت نگهداری کنیدیا یک لایه پوشش نرم ضد آب اعمال کنید.


 

با تشکر از توجه شما

تیم آذرین تک

 

 

 

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.